Agneta Rahikainen

Foto: Cata Portin

Foto: Cata Portin

Född: 1963
Utbildning: FD, litteraturvetare, Helsingfors universitet

Aktuell med boken Kampen om Edith (Schildts & Söderströms) och disputation med avhandlingen Poeten och hennes apostlar – en biomytografisk analys av Edith Södergran-bilden

Har sysslat med Edith Södergran: Sedan 1991, bland annat redigerat fotoboken Som en eld över askan. Edith Södergrans fotografier 1993 och Edith Södergrans samlade skrifter. Brev, 1996, båda utgivna av Svenska litteratursällskapet.

Jag samlar på biografier, memoarer och konstnärsöden. Men det är inte egentligen enbart livshistoria jag intresserar mig för, det är hur man berättar den. Vad inkluderas och vad döljs och varför? Som människa är man inte expert på sitt eget liv och ingen annan kan vara det heller, inte objektivt och inte uttömmande. Det finns alltid en agenda bakom det biografiska berättandet. Det kan handla om beundran, förakt, avundsjuka, idealisering, sentimentalisering eller ren och skär nostalgi. Om jag berättade något om mig själv, här och nu, skulle det också bli vinklat, så det enda jag säger är att jag är en skrattande strimma av en scharlakanssol. Med fara för att vara vinklade tillägger vi att Agneta Rahikainen är född år 1963 och bosatt i Helsingfors. Sitt levebröd förtjänar hon som programchef vid Svenska litteratursälskapet där hon bl.a. svara för koordineringen av allt finlandssvenskt program på bokmässorna i Göteborg och Helsingfors. Hon disputerade 26 april 2014 med en doktorsavhandling Poeten och hennes apostlar, en biomytografisk analys av Edith Södergran bilden och har även tidigare gett ut verk om Södergran, Henry Parland samt Johan Ludvig och Fredrika Runeberg.

”Södergrans liv passar väldigt dåligt som exempel på ett förtryckt litterärt kvinnoöde. Hon hade eget rum och egna pengar och ingen far, mor eller karl som plågade eller förtryckte henne. De viktigaste kritikerna förstod hennes storhet redan under hennes livstid. Dessutom hör hon till de litteraturhistoriska vinnarna, hon finns i alla litteraturhistorier.” Agneta Rahikainen, litteraturvetare.

Läs mer på förlagets hemsida.

