Sixten Lundberg

Foto: Jussi Nukari

Foto: Jussi Nukari

Sixten ”Mumintrollet” Lundberg, bosatt i Tenala, ska med Raseborgs bokbuss kör runt till nästan 20 daghem under två veckor, v. 39–40. Han läser muminklassikern ”Hur gick det sen” för dagisbarnen. Maria ”Muminmamman ” Sundell är också med på bokbussen.

Sixten Lundberg (f. 1961) hade rösten som Mumintrollet i den kända muminanimationen från 1990.

Grottmannen

Sixten Lundberg såg till att teaterpjäsen Grottmannen blev tidernas i särklass längsta långkörare.

Redan efter premiären för tio år sedan satte debatten igång. Var texten politiskt korrekt? Tar pjäsen upp våra könsroller på ett adekvat sätt? Frågorna var många och en kulturredaktion utnämnde Grottmannen till ”årets sämsta pjäs” två år på raken. Samma år valdes den i Sverige till årets bästa. Sixten Lundberg, varför älskar vi Grottmannen?

När Svenska Teaterns chef Johan Storgård för första gången frågade Lundberg om han vill spela Grottmannen tackade han nej. Då hade Lundberg tagit paus från skådespelandet i ett år eftersom det inte längre kändes roligt. Nu har han uppfört monologen totalt 360 gånger sedan hösten 2003 och fortfarande tycker han att varje gång känns häftig.

– Jag tackade nog ganska snabbt ja efter att ha läst manuskriptet. Det kändes som om någon hade skrivit en pjäs om just mig, säger Lundberg.

Pjäsen, som är skriven av Rob Becker, förklarar på ett humoristiskt och tillspetsat sätt de grundläggande skillnaderna mellan män och kvinnor. Lundberg tror att det är den höga igenkänningsfaktorn som ligger bakom succén.

– Men pjäsen tar också upp allvarliga ämnen för den som vill läsa budskapet. Väldigt många har tyckt att det är skönt att se pjäsen eftersom de märker att de inte är ensamma om problemen, att det också finns andra karlar som inte lyssnar när de tittar på tv och lämnar kalsongerna efter sig. Och i en del familjer säger de att det är precis så här hos oss, men tvärtom.

Det intressanta enligt Lundberg är att han aldrig tidigare haft så många män i publiken som när han spelat Grottmannen.

– Många av dem ser för första gången en teaterföreställning sedan skolåldern. Jag tror att de kanske blir uppmuntrade till att gå på nytt på teater efter att de sett en pjäs de tycker om.

Utan krusiduller

Under de tio åren Lundberg spelat Grottmannen säger han att han lärt sig att gina.

– Jag har förstått att man inte behöver göra så mycket krusiduller utan kan spela rakare. Det betyder inte att man fuskar. Då får också publiken mer tid och utrymme att reagera.

Enligt Lundberg är kontakten med publiken a och o när man står ensam på scen. Som skådespelare bär man ändå själv allt ansvar. Han tror att det är en av orsakerna till att han inte har tröttnat på Grottmannen.

– När jag är ensam på scen så kan jag ju aldrig vila och lita på att någon annan kommer och bär bördan för mig. Men varje gång när jag har sprungit det där halvmaratonloppet, som pjäsen nästan är, så känns det otroligt bra.

I bland saknar han ändå snacket med kolleger efter att ridån fallit ned.

– Det är ganska tomt när föreställningen är över. Man har varit på scen framför en massa människor och haft det roligt men när det är slut så står man där ensam.

Underhållning kan göras skickligt

Förutom Grottmannen är Lundberg i höst även aktuell med Lilla teaterns komedi Bara för Dig, som utspelar sig i medievärlden.

Han och Peik Stenberg från Sås och Kopp har också satt ihop en tvåmansshow med musik, roliga historier och dans. De turnerar runt om i Svenskfinland.

Annonser