Sabine Forsblom

Forsblom-Sabine-132x190

Foto Marit Björkbacka

Sabine Forsblom är aktuell på Bokkalaset med Maskrosgudens barn, en fristående uppföljare till debutboken Maskrosguden (2004). Maskrosgudens barn har fått fina recensioner. I boken skildras finlandssvenskt arbetarklassliv i 1970-talets Borgå, något som enligt författaren inte är ett så vanligt tema för finlandssvenska romaner. Boken har fått beröm för att den beskriver konkreta händelser och situationer på ett medryckande och allmängiltigt sätt.

Skrivprocessen har inte varit smärtfri: ”Den första boken skrev jag utan att det egentligen skulle bli en bok. Det var ingen press, medan jag upplevde att den här boken måste pressas fram i högre grad, berättar Sabine Forsblom. ”Jag har jobbat heltid och skrivit under ledigheter. För mig är det svårt att jobba och skriva vid sidan om. Det krävs tid för mig att komma in i den språkliga rytmen och melodin, eftersom boken är skriven rätt så talspråkligt. Ett ettårigt arbetsstipendium som jag fick av Svenska kulturfonden möjliggjorde att jag kunde skriva på heltid och nu har jag varit alterneringsledig och kunnat fortsätta skriva.”

En tredje, och kanske sista, bok i serien är redan under arbete. Sabine har också andra projekt som hon gärna skulle ta itu med, när hon har tid över från jobbet som lärare i svenska för invandrare vid Borgå folkakademi.

”Jag har redan börjat skriva på den tredje boken parallellt med Maskrosgudens barn. När jag är ledig skriver jag mycket men sedan ligger manuset och samlar damm till nästa gång. En del säger att det är bra att ett manus får vila och att det undermedvetna ändå jobbar vidare med boken. Men det fungerar inte så för mig. Jag har gärna en realistisk deadline, annars kunde det nog dra ut på tiden hur länge som helst med all finslipning!”

Född 1961 i Borgå

Förlag: Schildts & Söderströms

