En släkthistoria

Annika Luther (Foto: Ulla Donner)

Foto: Ulla Donner

Annika Luther anser själv att hon fått en viss överdos berättelser om vårt vinter- och fortsättningskrig under sin uppväxt, men att hon nu börjat förstå hur kriget påverkat dem som var med.

– För ett par år sedan utkom en mycket bra bok, Murtuneet mielet (ungefär de krossade sinnena), som handlar om hur de som inte klarade av kriget psykiskt behandlades under och efter kriget. Det gällde ju också min antihjälte Harrys öde som är helt fruktansvärt när man ser det ur dagens perspektiv, säger Annika.

Harry är alltså en av huvudpersonerna i Annika Luthers nyaste bok Fördärvaren. Idén till boken fick hon då hon kom över gamla papper och fotografier med anknytning till sin släkt. Speciellt intresserad blev hon av mammas morbror Harry Nyman,  ”jazzgossen” som försvann i kriget.

– Boken handlar också om Irene, som är en fiktiv person. Trots de bästa avsikter lyckas hon aldrig riktigt få ordning på sitt liv. Hon gör ungefär samma jobb som jag gjorde för att ta reda på så mycket som möjligt om Harry.

Annika Luther arbetar som lärare, så författarskapet sker parallellt med jobbet.

– Tidigare böcker har jag skrivit vid sidan av mitt ordinarie lärarjobb. När jag nu tog itu med Nymanmaterialet insåg jag att jag inte skulle komma någonvart om jag bara kunde titta på det lite då och då. Men jag hade lyckan att få ett stipendium från Finlands svenska författareförening och det gjorde att jag kunde ta ledigt ett helt läsår och skriva på boken.

Tanken att lämna lärarbanan och bli författare på heltid lockar inte:

– Lärarjobbet ger så mycket i sig och sätter mig i kontakt med så många människor och det ger mig idéer för mitt skrivande.

För tillfället är Luther involverad som översättare och sakgranskare av nya läromedel med anledning av att skolornas läroplaner förnyas.

– Jag har en vag idé för en ny roman där jag skulle utnyttja min biologutbildning, men ”Oskrivna romaner är inga romaner”, säger Jörn Donner och slår som vanligt huvudet på spiken.

Sophie Kawecki

One thought on “En släkthistoria

  1. Pingback: Annika Luther |

Kommentarer inaktiverade.