Mot ett land i fred

Arkan Asaad (Foto: Magnus Laupa)

Foto: Magnus Laupa

Arkan Asaad föddes år 1980 i den kurdiska delen av norra Irak och var bara några år gammal när familjen flydde till Sverige. Han är uppvuxen i Eskilstuna och skildrar i sina två verklighetsbaserade böcker Stjärnlösa nätter och Blod rödare än rött de kulturkrockar som uppstått mellan två så olika kulturer som den kurdiska och den svenska.

– Min senaste roman tar upp hur vi flyr från ett krigsdrabbat Irak och söker oss mot ett land i  fred. Hur kriget följer min far till Sverige och hur hans posttraumatiska stress tär på honom. Och det präglar sedan oss barn och gör oss till vad vi är idag.

Arkan Asaad har hunnit med mycket. Han är flerfaldig svensk mästare i taekwondo, han har gått Stockholms filmskola och arbetat med radio. Hur kom det sig att han blev författare?

– Jag har sedan tidiga år alltid funderat på existentiella frågor. Det ledde till att jag var väldigt frågvis i klassrummet. Jag vågade ställa de frågor ingen annan ställde. Jag vägrade att bara ana. Jag var för nyfiken och var tvungen att få veta. Och när jag tog in informationen var skrivandet (dagböcker) en plattform för mig att kommunicera med mig själv. Ett sätt att låta det sjunka ner. Men också ett sätt att skala av det på djupet och förstå mig själv på flera nivåer. Det låter väldigt avancerat, men som barn så var jag sådan. Jag skrev – det var min grej.

Idag arbetar Arkan som författare på heltid. I anslutning till böckerna har han rest runt och föreläst, ungefär 800 gånger på fem år. I Raseborg kommer gymnasieelever att få höra hans historia.

– Jag pratar mycket om rätten att få välja sitt liv. Att tro på sig själv, hitta sin väg i livet och följa sina drömmar. Jag pratar om familj och relationer. Jag tar upp min egen historia, hur vi kom till Sverige, men också vad priset för min fars frihet var. Och att alltid vara skyldig släkten.

Sedan januari i år har Arkan tagit paus från turnerandet och skriver på heltid. Den tredje boken i trilogin är under arbete, men mer än så vill han inte avslöja i det här skedet. Målmedvetet arbete har lett honom dit där han är idag:

– Om man ser på allt jag gör, oavsett kampsport, radio eller litteratur, så handlar det för mig om att sätta ett mål. Jag ser var jag är och vart jag vill ta mig. Sedan tar jag reda på hur jag ska göra och börjar med ett tegel i taget. När jag byggt upp en grund så tar jag ett steg tillbaka och ser vart jag tagit vägen: är jag på spåret eller behöver jag finslipa det jag inte var så bra på? Det har varit min styrka; att våga ha fel, våga förstå att jag inte är perfekt. Våga inse att jag alltid kommer att lära mig. Jag har alltid varit mångfacetterad och kommer aldrig att kunna hålla mig till en grej. Livet skulle vara så himla tråkigt.

Sophie Kawecki

One thought on “Mot ett land i fred

  1. Pingback: Arkan Asaad |

Kommentarer inaktiverade.