Om de små sakerna i livet

Auður Ava Ólafsdóttir (Foto: Anton Brinck)

Foto: Anton Brinck

Auður Ava Ólafsdóttir  från Island har skrivit fyra romaner, fyra teaterpjäser, en radiopjäs och en diktsamling:

– På Island tas man inte på allvar som författare om man inte gett ut dikter, konstaterar hon.

I sina romaner skriver Auður om de små sakerna i livet.

– Jag tycker om allt som är smått och oansenligt och som inte märks. Jag tror att livets kärna återfinns i det lilla, inte i de stora ideologierna. Personligen känner jag inte till annat än vanligt vardagsliv. Vardagen är ett stort äventyr som i mina böcker får stå för större sanningar.

Bokkalasets tema är ”Fred och krig”. Intressant nog är detta också arbetstiteln för boken som Auður har under arbete.

– Det blir definitivt inte den slutliga titeln, eftersom den omvända titeln Krig och fred redan är upptagen. För att vara mer specifik kan jag berätta att den bok som jag har under arbete handlar om två av mänsklighetens största problem: kärlek och död. Jag blir färdig med romanen under sommaren, men tvärtemot hur det varit med mina tidigare böcker, som haft sina slutliga titlar redan i början, så kämpar jag fortfarande med vad den här boken ska heta.

Sedan december 2015 arbetar Auður som författare på heltid. Innan dess undervisade hon i konsthistoria och -teori vid Islands universitet. Hon har ofta haft begränsad tid att skriva och det är kanske därför hon utvecklat förmågan att kunna skriva var och när som helst:

– Jag känner alltid inspiration och saknar inte fantasi eller uppslag att skriva om. Allt jag behöver är en penna, säger hon.

En kritiker ansåg att Auðurs pjäsmanus representerar neo-absurdism, men hon påpekar att de inte alls påminner om hennes romaner. Hur skulle hon då beskriva sitt författarskap?

– När man skrivit fyra romaner och nästan är färdig med den femte ser man ett mönster. Och det skrämmer mig! I min tredje roman Rosa candida skrev jag om faderskap och hur komplicerat det är att vara en ung man. I mina böcker hittas också temat moderskap kontra femininitet. Jag skriver också om kroppen, oftast i kontrast till språket. I mina böcker finns karaktärer som inte pratar alls och karaktärer som pratar alldeles för mycket, så som munken i Rosa candida som talar 34 språk. Man hittar döva och blinda karaktärer i mina böcker och ämnet barn som blir till på märkliga platser, så som i rabarberlandet eller växthuset. Naturligtvis finns lidande, kärlek och död i mina böcker, liksom det återkommande ö- och naturtemat. Det har sagts att mitt skrivande karaktäriseras av något slags isländsk existentialism. Fråga mig inte vad det innebär. Min specialitet är att skriva på ett litet språk som ingen begriper!

I samband med Bokkalaset i höst besöker Auður för första gången Finland.

– Jag har alltid tyckt att islänningar och finländare på något sätt står varandra närmast i Norden, eftersom båda länderna ligger i utkanten. En gång satt jag på middag bredvid en finsk regissör och jag har aldrig upplevt en så bra tystnad mellan två främlingar som jag gjorde i hans sällskap. Jag ser fram emot att besöka Finland i höst.

Sophie Kawecki

One thought on “Om de små sakerna i livet

  1. Pingback: Auður Ava Ólafsdóttir |

Kommentarer inaktiverade.