Om prinsessor för fred

Sanna Mander (Foto: Juliana Harkki)

Foto: Juliana Harkki

Per Gustavsson (Foto: Kristofer Samuelsson)

Foto: Kristofer Samuelsson

Författaren och illustratören Per Gustavsson och illustratören Sanna Mander deltar i Barnens och de Ungas bokKalas i år. Svensken Per Gustavssons prinsessböcker är populära också i finländska barnfamiljer. Hans nyaste bok heter Prinsessan och den fasansfulla björnen.

– Idén till historien uppstod när jag fick e-post från en förskola där det fanns många barn från Somalia. I mailet frågade de bland annat om inte prinsessan kunde resa till Somalia och trolla bort ”krigargubbarna”. Jag blev så rörd av deras fråga att jag började fundera på vad jag skulle kunna berätta för dem för att ge tröst och hopp. Det blev en björn som tagit över hela skogen och som kört bort skogens övriga djur. De här djuren söker skydd hos prinsessan, men när prinsessan ska ta itu med björnen märker hon att det inte går. Alla måste hjälpa till.

Sanna Mander har bl.a. illustrerat Rööluuvån, som Peter Sandström presenterar på Bokkalaset. Mander talar om rätten att få drömma och om att man inte behöver sluta leka när man växer upp.

– Sen kommer jag också att prata om kreativitet och vad man kan göra med den, säger hon.

Temat ”Fred och krig” ser Mander som stort och överväldigande:

– Jag är rädd för krig och vill genast göra temat mindre och mer ofarligt genom att tänka på kuddkrig med färgglada mjuka kuddar i fina mönster. Fred är det viktigaste som finns. Fred och frihet för barn att få vara barn, och just sådana som de är.

Per Gustavsson besöker skolklasser under Bokkalaset och dessutom läser han högt ur boken Prinsessan och den fasansfulla björnen i Bokbussen som är öppen för allmänheten under lördagen.

– När jag besöker skolklasserna kommer jag att berätta om mitt arbete i stort och om hur det är att samarbeta med en författare, hur bilder kommer till.

Gustavsson kommer eventuellt också att rita bilder med barnens hjälp. Både Mander och Gustavsson har skapat bilder hela livet, så arbetet som illustratör är en naturlig följd av detta.

– När jag gick på Konstindustriella Högskolan började art directors på flera tidningar be mig om illustrationer, och på den vägen är det. Nu gör jag illustrationer för nästan hela världen, brett med olika slags uppdrag: textilier, böcker, förpackningar… Att få jobba som illustratör är hemskt lyxigt, berättar Mander.

Prinsesstemat som tas upp på Bokkalaset ligger henne varmt om hjärtat:

– Att rita prinsessor är magiskt! Jag vet inte alltid från början hurdan prinsessa det blir – det är som om en personlighet föds och så försöker jag få fram den så sann som möjligt. För mig handlar prinsesstemat om självförtroende, om att duga som man är och om att få leka, drömma och vara exakt som man vill!

Enligt Gustavsson är bilderboken ett unikt uttryckssätt, eftersom den blandar bild och text. Han arbetar målmedvetet och strukturerat.

– Jag jobbar som vanliga människor. Börjar på morgonen och slutar på kvällen, inga konstigheter. Jag betraktar det som ett vanligt jobb. Jag är ute efter är att få känna den stora glädjen när man hittat på en riktigt bra historia eller när man ritat en riktigt bra bild. Då är man oslagbar… en liten stund, tills man ritar nästa bild som blir tråkig …

Sophie Kawecki

2 thoughts on “Om prinsessor för fred

  1. Pingback: Per Gustavsson |

  2. Pingback: Sanna Mander |

Kommentarer inaktiverade.